RODZINNA WYPRAWA NA NAJWIĘKSZE JEZIORO W TATRACH MORSKIE OKO

Kolejna nasza wycieczka miała miejsce na największe jezioro w Tatrach Morskie Oko położone u podnóża wspaniałych szczytów Polskich Rys na wysokości 1395 m n.p.m.
Była to przy okazji pobytu na urlopie w Zakopanem jedna z wycieczek na jaką pragnęliśmy udać się razem z dziećmi.
Zadanie wydawało się dojść trudne tym bardziej, że w trakcie naszego pobytu w Zakopanem wszystkie dni były deszczowe. Poza tym szlak na Morskie Oko może nie jest trudny - droga praktycznie w całości pokryta asfaltem, bez jakiś dużych nachyleń, ale jest za to długa prawie 9 km pieszego marszu.
Fakt ten trochę nas zniechęcał tym bardziej, że dzieciaki: Natalka miała na ten dzień 3 latka, a Krzysiu dopiero 2 miesiące i był karmiony piersią.

Jednak po przebudzeniu od rana dopisywała wspaniała pogoda.....

Zebraliśmy się szybko z miejsca w którym nocowaliśmy i udaliśmy w stronę Krupówek na bus w kierunku Palenicy Białczańskiej położonej 25 km od centrum. Opłata za przejazd to niespełna 8 zł.
Po około 45 minutach jazdy byliśmy już na miejscu.
Na szlak koloru czerwonego wkroczyliśmy o godz.10:05 z Palenicy Białczańskiej (980 m n.p.m.).
Ludzi jak na najczęściej uczęszczane miejsce i szlak w Zakopanem było wyjątkowo niewiele.

Początkowe etapy naszej wędrówki odbywa się wśród gęstego drzewostanu, więc panoram gór na razie nie zobaczymy.
Poruszamy się lesistą Doliną Białki, najdłuższą z tatrzańskich dolin. Po kilkuset metrach pojawia się prześwit z widokiem na szczyty okalające Dolinę Białej Wody, o czym zresztą informuje nas stosowna tablica. Następnie oddalamy się coraz bardziej od dna Doliny Białki, by w końcu skręcić w jej odnogę - Dolinę Rybiego Potoku.

Wędrujemy mając potok w dole, po lewej stronie.

Idąc tak około 25 min. dochodzimy do Wodogrzmotów Mickiewicza (1120 m n.p.m.)- trzy piękne wodospady na potoku Roztoka, którego urok niestety "psuje" most, na którym stoimy.

Wodogrzmoty słychać z daleka z powodu z padającej w dół wody, która obija się o głazy.

Kolejny etap znów jest dość jednostajny, dalej wędrujemy w lesie kilka kilometrów aż do tablicy

informującej, iż doszliśmy do Wanty.
Stąd odłącza się skrót, który przecina zakręty na asfaltowej drodze i tym samym zmniejsza odległość turystom pieszym.

Po następnych kilkunastu minutach marszu pojawia się punkt charakterystyczny - parking Włosienica. Tutaj jeszcze kilkadziesiąt lat temu dojeżdżały autobusy, dzisiaj jest to miejsce, gdzie wygodną jazdę kończą osoby korzystające z usług górali-bryczek konnych, które kosztują około 40-45 zł w jedną stronę.
W oddali ukazuje się widok na Mięguszowieckie Szczyty.

Idąc dalej po prawej stronie mijamy lawiniasty i opisany tablicą Szeroki Żleb (zwany Żlebem Żandarmerii), po lewej zaś Małe Morskie Oko - malutkie jeziorko na Rybim Potoku aż w końcu dochodzimy do schroniska PTTK im. Stanisława Staszica pod Morskim Okiem.

Miejsce to jest tak malownicze i zapierające dech w piersiach, że nie idzie tego opisać słowami. Po prostu trzeba samemu zobaczyć i przekonać się o magii tego miejsca.
Zresztą u podnóża obok schroniska znajduje się kamienna tablica poświęcona obrońcom ze zmianką   "...najpiękniejszego zakątka Polski....".

W schronisku posililiśmy się, zrobiliśmy kilka zdjęć, nacieszyliśmy się pięknymi widokami po czym udaliśmy się w drogę powrotną.

Informacje dodatkowe:

Morskie Oko jako jezioro jest pochodzenia polodowcowego i ma powierzchnię 35h a największa głębokość to 51 m. Woda jest bardzo przejrzysta, widoczność sięga 12 m w głąb. Dawniej nazywane Rybim Stawem ze względu na naturalne zarybienie jeziora, co jest zjawiskiem rzadkim w jeziorach tatrzańskich – żyją w nim głównie pstrągi. Zimą w okresie od listopada do kwietnia jezioro jest zamarznięte i można po nim spacerować – oczywiście czas jest umowny i zależy od temperatur panujących wokół.

Nazwa „Morskie Oko” jest tłumaczeniem z języka niemieckiego. Wcześniejszą, używaną przez górali nazwą, jest Biały Staw. Odnotowana została ona już w 1650 roku.

Wokół jeziora rośnie kosodrzewina, a w niej okazałe limby. Jest jednym z nielicznych jezior tatrzańskich, w którym występują w naturalny sposób pstrągi (niektóre inne jeziora tatrzańskie zostały zarybione przez ludzi)
 Nad brzegami rośnie wiele rzadkich w Polsce gatunków roślin: podejźrzon rutolistny, wełnianeczka alpejska, turzyca Lachenala, tojad kosmaty, turzyca skąpokwiatowa, bylica skalna, jastrzębiec włosisty, gnidosz Hacqueta, zimoziół północny, świetlik bezostny.