ROHATKA (2288 m)

Jest 18.09.2016, jak co roku o tej porze postanowiłem ponownie odwiedzić Tatry Wysokie na Słowacji. Tym razem nie chciałem zdobyć żadnego szczytu, lecz swoją uwagę skupiłem na jednej z tatrzańskich przełęczy - Rohatka (słow. Prielom) leżacej na wysokości 2288 m.n.p.m.
Przełęcz jest wąska i głęboko wcięta, leży pomiędzy Małą Wysoką a Dziką Turnią w Głównej Grani Tatr.
Znakowany szlak turystyczny został na nią wytyczony w 1912 roku.

Wyprawa wydawała się być tym bardziej ekscytująca ponieważ pierwszy raz udaje się w tym kierunku i to w dodatku na tak wysoko położoną Przełęcz w Tatrach.
Poza tym po drodze ma być troszkę sztucznych ułatwień (łańcuchy) więc to, co uwielbiam :)

Wstający dzień zapowiada, że pogoda tego dnia będzie sprzyjać. Jak się póżniej przekonacie rzeczywiście tak jest :)
Jako cel podróży wybieramy Stary Smokowiec w którym razem z Moniką i Sebastianem meldujemy się o 5:00. Idąc aswaltową drogą, wdłuż kolejki o świetle czołówek, pomiędzy otaczającym nas z lewej  i prawej strony lasem w samym centrum rykowiska jeleni dochodzimy po 40 minutach do słynnego 'Smokowieckiego Siodełka'  (słow.  Hrebienok) położonego na wysokości 1285 m.n.p.m.

W Hrebienioku jemy śniadanie, fotografujemy wstający właśnie nowy dzień z przepięknie położonymi chmurami, które swoim niskim położeniem/pułapem tworzą dosłownie morze chmur.

Dalej podążamy szlakiem niebieskim....
Mijają kolejne przebyte kilometry, przewyższenia aż w końcu stajemy u wlotu do Doliny Staroleśnej z której otwierają się przepiękne widoki na Jaworowe Szczyty, Małą Wysoką z nieco schowanym dzisiejszym celem - Przełęczą Rohatka, wierzchołki Staroleśnego Szczytu, a kończąc na zamykającym Dolinę Świstowym.

Przekraczamy niewielki mostek nad strumykiem, łatwy odcinek z łańcuchami (mówiąc szczerze w tym miejscu są one wogóle niepotrzebne, oczywiście to moje prywatne odczucie) , dwa stawki - Warzęchowy Staw 1834 m.n.p.m. (slow. Vareskove Pleso) oraz Długi Staw Staroleśny 1886 m.n.p.m. (slow. Dlhe Pleso) by dojść w końcu do Schroniska Zbójnicka Chata (1960 m.n.p.m).

Warzęchowy Staw
Odcinek z łańcuchami

Długi Staw Staroleśny

Jest to trzecie najwyżej położone schronisko w całych Tatrach.
Zbójnicka Chata 1960 m.n.p..m.

Robimy krótki odpoczynek na wypicie kofoli i dalej za znakami niebieskimi wskazującymi, że czeka nas jeszcze około 75 minut podejścia podążamy dalej.
Po drodze mijamy Rozstaje nad Sesterskim Stawem (1962 m.n.p.m.) i liczne mniejsze stawy tej okolicy.

Odtąd towarzyszy Nam od lewej, jak na wyciągnięcie ręki - całe siedlisko świstaków, z ich słodkim popiskiwaniem, z prawej strony - stado kozic górskich, uważnie się Nam przyglądających :)

Końcowe podejście na Przełęcz jest bardzo strome i męczące. Idzie się wąską rynną.
W tym miejscu należy zachować szczególną ostrożność z powodu kruchości terenu. Należy uważać na usypujące się z pod stóp małe kamienie. Najlepiej założyć tutaj kask. Ja niestety swojego kasku nie spakowałem do plecaka. Trochę zlekceważyłem teren. Lekcje na przyszłość.

końcowe metry

rynienka - odcinek na którym należy zachować szczególną ostrożność

W taki sposób zdobyliśmy niebagatelną Przełęcz Rohatka położoną na uznanej wysokości 2288m!
na Przełęczy Rohatka 2288 m.n.p.m.

Cała Nasza trójka w komplecie na Przełęczy

Widoki jakie zastaliśmy na górze wynagrodziły cały trud.  Zobaczcie sami :)

Z Przełęczy idzie zejść na Polski Grzebień (2200m.n.p.m.), skąd  wchodzimy na Małą Wysoką (2429m.n.p.m.).
Tutaj znajduje się najtrudniejszy fragment na całym szlaku, przy zejściu towarzyszą liczne klamry i łańcuchy. Należy zachować ostrożność!