W DRODZE NA SZRENICĘ....

Wyprawę tę zawsze będę wspominał z sentymentem ze względu na fakt, że moja małżonka w tamtej chwili była w 5 miesiącu ciąży z naszym pierwszym dzieckiem.

Szrenicę zdecydowaliśmy się odwiedzić przy okazji kilkudniowego pobytu w Szklarskiej Porębie.
Po wcześniejszym sprawdzeniu szlaku, który okazał się bardzo łatwy i przyjemny wiedziałem, że moja ciężarna małżonka da radę wejść na szczyt. I się nie myliłem.

W drogę wyruszamy od dworca PKP w Szklarskiej Porębie Górnej (680 m).

Mijamy skałki "Krzywe Baszty" i "Krucze Skały" oraz Muzeum "Huty Julia" znajdujące się niedaleko mostu, którym przeprawiamy się przez Kamienną i wkraczamy do lasu.

Stąd po około niecałych 2 km docieramy do "Wąwozu Kamieńczyka". Schodząc w dół schodami po uiszczeniu wcześniej odpowiedniej opłaty możemy dostać się na taras widokowy u podnóży największego wodospadu w Karkonoszach - Kamieńczyk (840 m), który swoim urokiem robi naprawdę wielkie wrażenie.

U góry obok wodospadu znajduje się malutkie, przypominające domek letniskowy Schronisko PTTK "Kamieńczyk". Tutaj postanawiamy chwile odpocząć i coś zjeść.
Po godzinie udajemy się w dalszą drogę.

Panorama gór widoczna za schroniska "Kamieńczyk"

Dalsza nasza podróż wiedzie już na terenie
Karkonoskiego Parku Narodowego na którego teren by wejść ponownie trzeba uiścić opłatę w wysokości 5 zł/ osoba.
Droga jest kamienista i utwardzona przypominająca jezdnie niż szlak górski.

Od tego momentu pogoda diametralnie się zepsuła.

Na terenie Parku co kilkaset metrów umieszczono tablice informacyjne dla zwiedzających mówiące o chronionych roślinach jakie znajdują się w Nim.

Idąc co raz to dalej pogoda zaczęła się psuć. Na niebie zaczęły gromadzić się ciemne chmury do tego stopnia że tuż u podnóża Schroniska na Hali Szrenickiej (1190 m) napotkała nas ulewa.
Dojść, że przyszło nam walczyć z pogodą to i chyba z najcięższym i najbardziej stromym podejściem dzisiejszego dnia.
Schronisko stare, ale bardzo ładne i duże, mające na swój sposób urok.
Zatrzymaliśmy się w nim chwile i udaliśmy się szlakiem dalej mimo, że na dworze nadal padał deszcz.

Niestety muszę przyznać, że w tamtym czasie byliśmy żółtociobami jeśli chodzi o wędrówki górskie i nie byliśmy kompletnie przygotowani ani zabezpieczeni do takiej pogody o czym mogliśmy się szybko przekonać.
Teraz wiemy, że wyruszając na szlak trzeba być odpowiednio ubranym, przygotowanym i zabezpieczonym.
Potęgi gór nie można lekceważyć.

Na całe nasze szczęście do szczytu Szrenicy z tego punktu jest już bardzo blisko.
Po niecałym kilometrze dochodzimy na miejsce - Szczyt Szrenica (1362 m ).
Szczyt, jak i znajdujące się na nim schronisko są niemalże całe w chmurach, zamglone przez panującą pogodę. Niestety nie dane nam było podziwiać wspaniałych panoram gór jakie z pewnością z tego miejsca moglibyśmy zobaczyć.

W schronisku ogrzaliśmy się, trochę wyschnęliśmy i prze czekając deszcz udaliśmy się w drogę powrotną.

Na największe uznanie tego dnia zasługuje moja małżonka, która mimo paskudnej pogody i 5 miesiąca ciąży nie miała ani chwili zawahania by zawrócić. No i po drodze nawet nie marudziła :-)

Informacje dodatkowe:

Szrenica położona jest w zachodniej części Karkonoszy. Kopulasty szczyt wyniesiony jest ponad główny grzbiet Karkonoszy na wysokość 60 m.
Po stronie wschodniej opada on stromo w kierunku Kotła Szrenickiego, natomiast w części południowej łagodnie "schodzi" na Grzbiet Śląski.
Szrenica zbudowana jest ze skałek granitowych i rumowiska skalnego, które pokrywa szczególnie wschodnią stronę zbocza. Granitowe gołoborza porastają żółto-zielonkawe porosty, które z daleka przypominają szron, stąd prawdopodobnie wzięła się nazwa "Szrenica".

Punkty GOT PTTK - 22 punkty:
  • Szklarska Poręba górna - Szklarska Poręba Huta  2 punkty
  • Szklarska Poręba Huta - Wąwóz Kamieńczyka  2 punkty
  • Wąwóz Kamieńczyka - Wodospad Kamieńczyka (schron.PTTK "Kamienczyk")
    • 2 punkty
  • Wodospad Kamieńczyka - Hala Szrenicka (schronisko PTTK)  6 punktów
  • Hala Szrenicka (schronisko PTTK) - Szrenica (schronisko PTTK)  3 punkty, 1.1 km, 170 m (brak trasy w regulaminie GOT, uzupełniono wobec tego opis trasy o dokładną odległość i sumę podejść i na tej podstawie obliczono punkty GOT